|
|
Stránky jsou součástí Archivu národního kulturního dědictví při Národní knihovně.
GALERIE KYTAR JOSEF RŮŽIČKA DŘEVOKOV Blatná ČSHN Hradec Králové VARHANY Krnov HARMONIKA Hořovice HARRISON a PAGE KYTARY A KAPELY dříve KYTARY A KAPELY dnes KYTARY A VIDEO ZAJÍMAVÉ ODKAZY BAZAR, DISKUSE
autor webu:
|
Počátky vývoje elektrifikovaných hudebních nástrojů ve světě a u nás. (exkluzivně pro stránky renomovaný odborník Milan Guštar)
První zaznamenané pokusy se snímáním a elektrickým zesilováním zvuku hudebních nástrojů spadají do 20.
let 20. století, tedy do období, kdy již byly k dispozici použitelné elektronkové zesilovače a reproduktory.
Jedním z prvních tvůrců strunných hudebních nástrojů s elektrostatickým snímáním je Lloyd Allayre Loar,
který se jejich konstrukcí zabýval od roku 1918 v americké firmě Gibson, kde také v roce 1923 vyrobil
první kytaru s elektrostatickým snímačem - Gibson L-5 Electric. Elektrostatický snímač vlastní
konstrukce sestrojil v roce 1930 také Benjamin Franklin Miessner, který prováděl pokusy s ozvučením
mnoha hudebních nástrojů - klavíru, houslí, kytary, harmoniky, varhan, saxofonu, klarinetu, kotle a
dalších. Na počátku 30. let experimentoval s elektrostatickým snímáním strunných nástrojů také německý
konstruktér Oskar Vierling z německého Heinrich-Hertz Institutu.
K prvním nástrojům s elektrostatickými snímači patří např.:
Kytara Gibson L-5 Electric (USA): 1923
Uvedené letopočty jsou často přibližné, většinou lze obtížně určit, kdy přesně byl
nástroj navržen, vyroben jako prototyp nebo uveden na trh.
Když Lloyd Loar zjistil, že elektrostatické snímače nejsou pro strunné nástroje příliš vhodné,
začal ve 20. a 30. letech pracovat na vývoji snímačů elektromagnetických. První typy, užívané např.
u houslí, snímaly vibrace některé části nástroje, nejčastěji kobylky, a jejich signál byl velmi slabý.
Takovým snímačem byly osazeny i první komerčně dostupné elektrické kytary firmy Stromberg-Voisinet.
Kolem roku 1930 vyrobil elektromagnetický snímač, jehož funkce nebyla závislá na fyzickém kontaktu s
resonančním tělem nástroje, George D. Beauchamp. Na počátku 30. let sestrojil elektromagnetický snímač
pro kytaru hudebník, učitel hudby a obchodník s hudebními nástroji Paul H. Tutmarc ze Seattlu. Na
vývoji s ním spolupracoval mechanik Arthur „Art" J. Stimson. Na začátku roku 1931 podal patentové
přihlášky na elektromagnetické snímače pro hudební nástroje Benjamin Miessner. V Německu na konci 20.
let vyvinul Walther Nernst s Oskarem Vierlingem piano s elektromagnetickými snímači pro firmu Bechstein.
Ve 30., 40. a 50. letech vzniklo pak postupně mnoho dalších konstrukcí a elektromagnetický princip
snímání zvuku hudebních nástrojů zcela převládl nad principy ostatními.
Z prvních nástrojů s elektromagnetickým snímáním stojí za zmínku např. následující:
Elektrofonická zvonkohra (USA): 1925
O úplných počátcích vývoje elektromagnetického snímání u nás mám jen kusé a nedobře ověřitelné
informace. Předpokládám, že někdy před rokem 1947 vytvořil první snímač pro piano Ferdinand Machálek
či snad pan Macháček v Blatné. S ním se v roce 1947 nebo 1948 spojil podnikatel Ladislav Kořán, získal
nedokončené piano se snímačem a založil firmu Resonet. Existují zmínky o firmě Kořán-Macháček, která v
Blatné sídlila snad již před rokem 1948. Pravděpodobně to byla firma založená ve spojitosti s vývojem
piana a později přeměněná na Resonet. Zda se jména Machálek a Macháček vztahují k téže osobě nebo zda
se skutečně jedná o osoby různé se mi nepodařilo zjistit. Firma Resonet byla nedlouho po založení
znárodněna, dostala se do finančních potíží a v roce 1953 či 1954 se stala součástí výrobního družstva
Dřevokov. Pánové Macháček, Machálek i Kořán mezitím postupně firmu opustili. V Dřevokovu na dalším
vývoji pracoval konstruktér Josef Růžička, který se začal věnovat konstrukci elektrických kytar.
První havajské kytary Resonet se začaly vyrábět v roce 1954, v následujícím roce se pak objevily
kytary Grazioso/Futurama. Pokračování vývoje našich elektrických kytar, vznik značky Jolana a další
etapy jsou již zdokumentovány mnohem lépe.
Jistě by bylo na místě hledání dalších informací a zpřesnění údajů o vývoji elektrických pian a kytar
u nás. V Evropském kontextu to bylo něco mimořádného, firma Resonet však nebyla první ani jediná.
Zdokumentovaný je vývoj elektrifikovaných nástrojů v Německu, kde začal již koncem 20. let. Zda tam
Vierling experimentoval také s elektromagnetickým ozvučením kytary, nevím, známé jsou jeho housle a
violoncello z počátku 30. let, a pak piano Neo-Bechstein, na kterém pracoval s Nernstem. Piana
Neo-Bechstein vyráběl i Petrof u nás. Ze stejné doby je i elektrostaticky snímané piano Elektrochord
firmy Förster. V USA v té době již byly v prodeji elektrické kytary, v této oblasti měla Amerika více
než 20. let náskok.
|