(Ne)Jolany Petra Čarneckého



Moje kytary nejsou Jolany, a jsou to Jolany. Pocházím totiž z Krnova. No a u nás v době veselého budování socialismu každý hrál na nejrůznější samodělky, jejihž základ byl vždy z materiálu z krnovského podniku Varhany, jehož přidruženou výrobou byly i kytary Jolana. Ke koníčku hry na kytaru mi přibyl i koníček jakési výroby. Takže všechny tři kytary, které momentálně používám jsem si vystrouhal sám, ale vždycky tam z té Jolany něco je. Nejstarší "bukovka" má tělo opravdu z buku, ale krk je komplet Jolana, jen jsem trochu změnil tvar hlavy. Další nástroj s průchozím krkem by zdánlivě neměl mít s Jolanou nic společného, mechaniku i elektriku jsem sehnal jinde, ale dřevo - javor i olše z Varhan pochází a hmatník mi dělali borci houslaři také z Varhan. No a základ třetího, zatím posledního nástroje je Jolana Vikomt. Jenom jsem dost velkou část původního těla odstranil, přidal spodní a horní desku těla a tím vyrobil poloakustický nástroj. A ať je tam nějaká rarita - horní deska je ořech.
Další obrázky jsou z renovace (přestavby) Jolany Onyx. Třičtvrtě roku jsem sháněl javor na přední desku a pak jsem teprve začal něco dělat. Uchycení krku jsem mimo jiné nechal protáhnout hoblovkou a ze šroubovaného jsem udělal lepený krk. Ten jsem navíc přilepil tak, aby vzniklo gypsoňácké zalomení - krk s tělem není v přímce, naopak svírá vypouklý ůhel. Dohmatnost /tlouštku krku/ jsem trochu srazil. Není tak placatý, jako současné Ibanez-ky, ale rozhodně víc než originál Gibson, který se vlastně nezměnil od roku 1951. Na spodní část těla jsem přidal ještě jednu desku /ani nevím co to je, ale je to ze skříně z 1. republiky, takže to má nejmíň 70 roků/. Celý zadek včetně krku jsem namořil jako mahagon a elektriku jsem vlastně nechal původní, jen jsem přenesl přepínač snímačů tam, kde ho má Gibson a výstup na jacka do lubu. Abych se ještě odlišil od Gibsona, tak jsem upravil (nabombíroval) i zadek, který má Gibson rovný.

Čarda z Krnova


www.jolana.info

Copyright © Vladimír Žák