Historie čs. elektrofonických kytar Galerie kytar, návody, schema, osobní sbírky Vývojář a konstruktér Josef Růžička Vývoj a výroba Dřevokov Blatná Vývoj a výroba ČSHN Hradec Králové Vývoj a výroba závod Varhany Krnov Vývoj a výroba závod Harmonika Hořovice George Harrison a Resonet Grazioso Kapely s čs. elfo. kytarami v minulosti Kapely s čs. elfo. kytarami v dnešní době Čs. elfo. kytary na videozáznamech Odkazy na zajímavé webové stránky Jolana bazar a Návštěvní kniha

Zpět na úvodní stránku

Zprávy, informace, aktuality, doplněné, nebo nové stránky

WebArchiv - archiv českého webu Stránky jsou součástí Archivu národního kulturního dědictví při Národní knihovně.

   Historie čs. elektrofonických kytar HISTORIE KYTAR
   Galerie kytar, návody, schema, osobní sbírky GALERIE KYTAR
   Vývojář a konstruktér Josef Růžička JOSEF RŮŽIČKA
   Vývoj a výroba Dřevokov Blatná DŘEVOKOV Blatná
   Vývoj a výroba ČSHN Hradec Králové ČSHN Hradec Králové
   Vývoj a výroba závod Varhany Krnov VARHANY Krnov
   Vývoj a výroba závod Harmonika Hořovice HARMONIKA Hořovice
   George Harrison a Resonet Grazioso HARRISON a PAGE
   Kapely s čs. elfo. kytarami v minulosti KYTARY A KAPELY dříve
   Kapely s čs. elfo. kytarami v dnešní době KYTARY A KAPELY dnes
   Čs. elfo. kytary na videozáznamech KYTARY A VIDEO
   Odkazy na zajímavé webové stránky ZAJÍMAVÉ ODKAZY
   Jolana bazar a Návštěvní kniha BAZAR, DISKUSE

kytarajolana@seznam.cz

Google

Hledaný výraz zapiš
BEZ INTERPUNKCE!

TOPlist

autor webu:
Vladimír Žák

HAVAJSKÉ KYTARY RESONET

Ladění a zkušenosti pana Ing.Tomáše Travěnce

(Videozáznam s Ariosem na konci textu).

      V první řadě bych chtěl trochu definovat pojem „havajská kytara". Pod pojmem havajská kytara se schová řada kytar, na kterou se na Havaji a vůbec v Polynesii hraje. Může se tam schovat i kytara klasická, třeba s trochu jiným laděním, dokonce i ukulele. Ale na všechny se hraje tak, jak jsme u kytary zvyklí. Levá ruka přitlačuje struny na pražce, levá ruka hraje melodii, či rytmus v akordech. Havajská kytara, kterou máme my na mysli je zvláštní tím, že k vytvoření tónů různých výšek nepoužívá přitlačování strun k pražců, neboť prakticky žádné nemá. Snižování a zvyšování tónů se dosahuje posuvem kousku železa (válečkem). Od toho je také havajský název tohoto nástroje kika kila (kika..kytara, kila..železo). Také se pokládá na klín, či na stojan.Výstižný název této kytary je v angličtině: lap-steel guitar (tedy kytara na klín se železem). Tato kytara nemá žádné pedály a páky, jako steel kytary používané v coutry. Ten matoucí název „havajská" jsme si kdysi v 30. letech vymysleli my, neboť jsme neznali další souvislosti.
      Mé zkušenosti s havajskými kytarami od firmy RESONET začaly v roce 1956, kdy jsem si koupil kytaru Akord. Jakmile jsem trochu zvládl základy hry, zanedlouho poté jsem ji vyměnil za kytaru Arioso (celkem jsem měl tyto kytary dvě). Dodnes mi zůstala jedna z nich a celou tu dobu jsem jí zůstal věrným uživatelem. Jako slaboproudař jsem ocenil její velmi dobré snímače, jejichž zapojení eliminuje indukovaný brum do signálové cesty (humbucker). Jednoduchý systém regulace barvy zvuku (mixáž signálu z obou polovin snímače) i regulátor tónové clony umožňují nastavit různé barvy zvuku, potřebné pro havajskou kytaru. Abych dosáhl skokové změny v barvě zvuku, vyměnil jsem později potenciometr pro míchání signálů snímačů za třípolohový přepínač, který je zapojen tak, že v první poloze zkratuje jeden ze snímačů, ve střední poloze pracují snímače oba a nakonec ve třetí poloze zkratuje druhý snímač. Tím se dosáhne velmi výrazné změny barvy zvuku jedním přepnutím přepínače. To je během hry výhodnější, než postupné otáčení potenciometrem.
      Pokud se týká ladění kytary, zůstal jsem u doporučeného ladění výrobcem, tedy u ladění C6 (C,E,G,A,C,E..psáno od spodní struny k horní). Ladění C6 je jedno z typických ladění používaných v havajské hudbě (také se tam nazývá Mauna Loa, podle jedné z nejvyšších sopek). Havajských ladění je celá řada, ale toto ladění má tu přednost, že při hře v terciích, nebo sextách nevyžaduje používat šikmých poloh „železa" (slide). Všechny ostatní ladění jsou také založena na naladění do nějakého akordu. Např. do akordu A, E, nebo G6 atd. Výhoda ladění do akordu je také v tom, že ve všech stupnicích se hraje stejně, takže není problém již naučenou věc zahrát v libovolné stupnici. Jen začneme v jiném místě hmatníku. To, co za hráče na steel-kytaru vyřeší pedály a kolenní páky (sloužící k skokovému přeladění vybrané struny), musíme my, hráči na lap-steel, vyřešit laděním a svou zručností. Ladění vychází z toho, že v polynéské hudbě převažují durové stupnice, molové stupnice nejsou ani v tamní etnické hudbě, zkrátka nemají žádnou tradici. To je dobře, protože ladění, jako je např. právě C6, vyhovuje těmto požadavkům. Ikdyž uvidíte složitější havajskou kytaru s několika manuály, často je některý z nich laděný do nějakého akordu končícího číslem 6. Například i dvoukrká pedálová steel kytara se ladí zpravidla tak, že k nám bližší hmatník ladíme do C6 a další např. do E9.

   
Doporučené struny
StrunySíla v mmSíla v palcíchPoznámka
C0,90,035opletená
E0,76-0,820,030-0,032opletená
G0,58-0,60,022-0,024opletená
A0,45-0,50,017-0,020
C0,4-0,430,015-0,017
E0,370,014


      V obchodech s hudebními nástroji je nutno žádat struny pro el. kytaru dle této tabulky, protože nikde se neprodává sada strun s těmito parametry. Je možné koupit sadu strun pro pedálové steel kytary a z nich vybrat, avšak tyto sady jsou příliš drahé. Navíc obsahují pro naše účely další nepoužitelné struny. S tímto laděním lze ovšem dále experimentovat. Velmi se mi osvědčilo modifikované ladění C6, které je založeno na následující změně strun:
Nejtlustší strunu (tedy C) odstraníme a na její místo přemontujeme strunu E, na místo struny E dáme G, atd. Nakonec nám zbude prázdné místo po struně E. Tam namontujeme další strunu G ( 0,010-0,012''). Tím dostaneme kytaru se strunami: E,G,A,C,E,G , což je také C6, ale jak brzy zjistíme, kytara má mnohem lepší možnosti hraní v terciích ve vysokých polohách. Zní nám víc „havajsky".
Je nutno upozornit také na to, že s každou výměnou strun je třeba znovu nastavit otočná jadérka pólových nástavců snímačů, aby byla hlasitost všech strun vyvážená. Každá struna má totiž jiné magnetické vlastnosti. Je také známo, že se s rostoucí mezerou mezi strunami a otočnými jádry se síla signálu snižuje, ale také se zvyšuje obsah harmonických kmitočtů tónů. Čím je obsah harmonických tónů vyšší, tím je zvuk bohatší. Tedy je nutné vždy najít kompromis mezi hlasitostí a kvalitou (barvou) zvuku.
      Nakonec bych se zastavil u příslušenství kytary. Tím je také ono „železo"(slide), které držíme v levé ruce a kloužeme po strunách. Ačkoliv jsem si za těch mnoho let praxe vyzkoušel různé světové výrobky, vždy jsem se navrátil k plochému „železu" od Jolany, které bylo přibaleno ke každé kytaře Arioso. Dobře se drží v ruce (váha,ergonomie), je z kvalitního materiálu (spolehlivost).
Závěrem si jen dovolím konstatovat, že jde o nástroj vynikajících kvalit. Tento hudební nástroj daleko předčil mé očekávání a nikdy jsem netušil, že mi bude tak dlouhá léta věrně sloužit. A jak říkají havajané: "Havaii no ka oi" (nad Havaj není), mohu říci i já zodpovědně: "Arioso no ka oi".

Ing.Tomáš Travěnec, skupina KAUAI

e-mail: travenect@seznam.cz

leden 2012

RESONET Arioso - To reo iti maru (píseň z Tahiti) , skupina KAUAI